Zegveld kent de langste geschiedenis als het gaat om het verenigingenspel. Het is op 25 januari 2020 voor de 40e keer gespeeld.zaal01

Een klein stukje Zegveldse historie.

In de tijd dat Arie Vink het spel bedacht had de computer zijn intrede nog niet gedaan in alle huishoudens. Het was dus veel knip- en plakwerk. Het spel werd toen met ongeveer 30 teams gespeeld. In 1995 veranderde het een en ander, er werd een computer en een scanner aangeschaft. De bibliotheek werd regelmatig bezocht om daar uit boekjes de nodige informatie te halen en thuis in te scannen. De 'pritt-stift' kon worden opgeborgen. In 1996 speelden er al 40 teams mee, die moesten toen 20 vragen beantwoorden. Daarna is het spel gestaag gegroeid en in 2001 moest er een moeilijke beslissing worden genomen. De Polderzaal van de Milandhof was niet groot genoeg meer. We zouden naar de sporthal over moeten gaan. Dit was voor de organisatie een heel punt. De sporthal is groot en niet gezellig. Gaan de mensen nu werkelijk op een zaterdagavond naar een quiz in een 'kale' sporthal? Samen met de Milandhof is toen van alles uit de kast gehaald om de sporthal zo gezellig mogelijk te maken. Ongeveer 50 teams hebben hier een geweldige avond gehad en zo was de sporthal nu de 'nieuwe' speellokatie geworden.

Het spel groeiden nog steeds en bleef ons dus ook uitdagen om naar nieuwe oplossingen te kijken. Zo was het invoeren van alle antwoorden in de computer ook een hele klus geworden. De techniek werd aangepast en vanaf 2005 werden de antwoorden door middel van een barcodescanner ingevoerd in de computer. Dit scheelde aanmerkelijk in de tijd. De uitslag was veel eerder bekend. Op dit moment worden zelfs 3 computers met barcode scanner gebruikt.

Ook met de vragen liepen we tegen beperkingen aan. Je kunt niet alsmaar vragen blijven toevoegen. In 2014 bestond het spel uit 36 vragen, dat betekent dat het spel 36 x 4 minuten duurt. In totaal dus 2 uur en 24 minuten. Dit allemaal zonder pauze, dat is best lang. Bovendien moesten wij toch steeds deelnemers teleurstellen, er konden immers maar 72 teams meedoen. Toen besloten we om het spel in "drieen" te delen. Er kunnen dan meer teams meedoen en zo zijn er wat minder vragen. In 2015 speelden we het spel met 75 teams die allemaal 25 vragen moesten beantwoorden. Speeltijd bedraagt dan 1 uur en 40 minuten.

Nog steeds groeit het spel, al is het niet meer zo hard. Het is de laatste jaren altijd rond om de 77 teams. Er is besloten om een vast aantal vragen van 28 te hebben. Dat is net geen 2 uur speeltijd en iedereen lijkt dit een mooie oplossing te vinden. Zo kunnen er maximaal 84 teams meedoen met het spel. Dit is gelijk ook het maximale wat er in de sporthal past. We hebben natuurlijk ook met veiligheidsaspecten te maken en uiteindelijk ook met de afmetingen van de sporthal.

Voor de statistieken:

in 2000 speelden we met 47 teams - 24 vragen
in 2002 met 54 teams - 27 vragen
in 2003 met 58 teams - 29 vragen
in 2004 met 63 teams - 32 vragen
in 2005 met 64 teams - 32 vragen
in 2006 met 66 teams - 33 vragen
in 2007 met 68 teams - 34 vragen
in 2008 met 65 teams - 33 vragen
in 2009 met 66 teams - 33 vragen
in 2010, 2011 en 2012 met 72 teams en 36 vragen
in 2013 met 69 teams - 35 vragen
in 2014 weer met 72 teams en dus 36 vragen
in 2015 met 75 teams en 25 vragen
in 2016 met 77 teams en 26 vragen
in 2017 en 2018 met 77 teams en 28 vragen.
in 2019 werd er gespeeld met 64 teams en 28 vragen.
in 2020 werd er met 72 teams en 28 vragen gespeeld en voor deze jubileumeditie met een bonusvraag.
banner2