DE WINNAAR VAN HET VERENIGINGENSPEL 2004

De winnaar van dit jaar Het Kalsbeek College met 262 punten.

winnaar

Proficiat!

HET CSZ VERENIGINGENSPEL 2004

zaal1

Foto: Cor Burggraaf

Verenigingenspel in Zegveld - Modderen met moeilijke vragen

"Als we voor de derde keer ' nummer 1 van het Verenigingenspel' worden doen we volgend jaar niet meer mee" laat een van de teamleden van de Lionsclub weten. Gelukkig kan de Lionsclub volgend jaar weer gewoon meedoen, want een nieuwkomer een team van het Kalsbeek College ging zaterdagavond met de wisselbeker naar huis.

Bij de 23 editie van het Verenigingenspel deden dit jaar een record aantal van 63 team mee. Dat betekende dat er ook meer vragen beantwoord moesten worden. 32 onderwerpen met ieder 10 vragen en de Rode Draad, een zoektocht door de Woerdense Courant met 20 vragen. In totaal konden er 340 punten behaald worden. Het team van de Kalsbeek scoorde met 262 punten het hoogst, gevolgd door Rollend Succes met 258 punten. Derde werd de Lionsclub 2, winnaar van de twee voorgaande jaren, met 257,5 punten. Toch gaat het de deelnemers niet om de knikkers, maar bovenal om een gezellige avond uit. Dat blijkt ook uit de grappige antwoorden die ongetwijfeld veel voorpret opgeleverd moeten hebben. Voor moeilijke vragen werden creatieve antwoorden bedacht, zoals de vraag over autosystemen als `turbo' en `BAS'. `BAS' betekende volgens een team een "Brute Achterlijke Snelweg" Ook de juryleden die meer dan 21 duizend vragen moesten nakijken kregen het te voorduren. Een potje peterselie werd aangeduid als  'konijnenvoer voor een van de juryleden'. Het herkennen van de weermannen en vrouwen leverde ook bijzondere antwoorden op. Weerman Harry Otten heette volgens een team "Bob Bliksem". Volgens Ciska Klooster van de Culturele Stichting Zegveld is het Verenigingenspel weer een groot succes geweest. " Dat komt mede door de 13 vrijwilligers die samen met de 10 leden van de Culturele Stichting Zegveld alles vlekkeloos lieten verlopen en waardoor ook na een uur de uitslag bekend kon worden gemaakt. "Wel vonden de deelnemers de vragen moeilijk. Het benoemen van tien sigaren bleek moeilijk. Maar het herkennen van vleeswaren, schelpensoorten en postzegels uit diverse landen is weer goed verlopen," aldus Ciska Klooster.

fotoWC

Foto: Ulco Wesselink

Bron: Woerdense Courant 29-01-2004

Verenigingenspel Zegveld, regionaal succes

Door Jolanda van Luinen

Wederom werd er een record gebroken, bij het jaarlijkse Verenigingenspel in Zegveld dat afgelopen zaterdag voor de 23e keer gehouden werd. Er waren nu namelijk 64 deelnemende teams, tegen 58 vorig jaar en 54 in het jaar ervoor. Hierdoor waren er ruim 300 deelnemers, afkomstig van verenigingen, scholen, politieke partijen en andere instellingen. Gestreden werd om de wisselbeker en de eeuwige roem, waarbij het extra spannend' was voor de mensen van de Lionsclub uit Woerden. Zij moesten voor de tweede keer op rij de titel verdedigen en ze hoopten natuurlijk na deze avond de wisselbeker te mogen houden. De voorzitter van de organiserende Culturele Stichting Zegveld vertelde dat men een heel jaar bezig is geweest met het bedenken en uitwerken van de vragen; in totaal 340 stuks. Met 64 teams komt dit op 21.760 antwoorden, die terplekke nagekeken en ingevoerd moesten worden in de computer. Voor elk onderwerp, bestaande uit tien vragen waar slechts vier minuten over mocht worden gedaan, was het ook dit keer een race tegen de klok voor de organisatie en deelnemers.
De ontzettend gevarieerde vragen blonken weer uit in originaliteit en lastigheid. Zo was er een plankje met daarop tien verschillende soorten sigaren die benoemd moesten worden en dat terwijl even daarvoor in de zaal een rookverbod was afgekondigd. Het proeven van tien soorten vleeswaren maakte wellicht weer wat goed. Hiervoor werden gedurende de avond 630 plakjes vleeswaren uit de koelkast gehaald, want elk team had zijn eigen snackmoment. Een lastige vraag bleek die over afkortingen in de autobranche. Volgens één van de teams stond de term MPV voor Motor met Paardenversnelling. Ook een oer Hollands onderwerp als het Koninklijk Huis werd door sommigen heel moeilijk bevonden. Toch waren er ook een paar vragen die ruim binnen de vier minuten konden worden beantwoord, zoals het opschrijven van de spelfouten in simpele zinnetjes. Om het uur werd de tussenstand bekend gemaakt, die echter weinig indicatie gaf over de einduitslag. Zo was er een team dat om 21.00 uur nog derde stond en uiteindelijk toch halverwege de ranglijst zou eindigen. Feit blijft dat deze quiz aankomt op parate kennis en gokwerk. Er valt weinig voor te leren, hoewel doorgewinterde deelnemers weten dat er altijd wel een politieke vraag tussen zit. Evengoed wisten de afgevaardigden van drie politieke partijen hier geen duidelijk voordeel mee te behalen. Maar het is zoals het gezegde luidt: één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden.Na een lange avond bleek om 23.30 uur dat de twee teams van titelverdediger de Lionsclub waren geëindigd op de derde en vierde plaats. De tweede positie was voor biljartvereniging Rollend Succes en de eerste voor een nieuwkomer bij dit Verenigingenspel: het Kalsbeek College, locatie Singel.
Een reactie van docent Gert Hulleman: „Onze adjunct directeur had vorig jaar al meegedaan aan dit spel en hij heeft ons overgehaald om ons voor dit jaar in to schrijven. Geen van ons zessen was echter ooit op zo'n avond geweest. Maar omdat wij allemaal een eigen vakgebied hebben, konden we de kennis delen en durfden we het wel aan.Vragen over biologie, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, Engels en sport zouden we daardoor moeten kunnen beantwoorden. Zelf had ik me thuis nog verdiept in de tien landen die willen toetreden tot de Europese Unie, wat toevallig een vraag bleek te zijn. Waar we wel moeite mee hadden, was die opgave over de sigaren. Op school ging al het verhaal dat wij niet terug hoefden te komen als we niet bij de eerste tien zouden eindigen, maar de eer is dus gered. Daarbij vinden wij het een goede opsteker voor het VMBO onderwijs, dat de laatste tijd niet zo gunstig in het nieuws is gekomen.'

Bron: Woerdens Nieuwsblad 29-01-2004

zaal2

Foto: Ciska Klooster

Het geheim van de grote vragendoos

Het dorp Zegveld loopt vanavond uit voor de 23e editie van het Verenigingenspel. Meer dan zestig teams van gemiddeld vijf deelnemers dingen mee naar de prijzen. De 21.000 vragen die nodig zijn om uit te kunnen maken wie aan het einde van de avond de winnaars zijn, werden samengesteld door Ciska Klooster en Cor Burggraaf.

Door Iman Vroman
De muziekvereniging, de volkstuinders en christelijke zangvereniging ´De Lofstem'. Allemaal zijn ze vanavond van de partij. Net als de speeltuinvereniging, de mannen en vrouwen die eerste hulp bij ongelukken bieden en natuurlijk voetbalclub Siveo, met zeven teams ditmaal de hofleverancier.

Het Zegveldse Verenigingenspel is een fenomeen. Waar lukt het nog op een winterse zaterdagavond zoveel mensen van de televisie los te rukken voor een massaal vraag en antwoordspelletje? In het dorp onder de rook van Woerden is het geen probleem. Sterker nog: ieder jaar komen er méér deelnemers, zelfs van buiten het eigen dorp. Als alle toezeggingen gestand worden gedaan,schuiven er vanavond 63 teams aan van tenminste vier en maximaal zes spelers. Een record; vorig jaar bleef de teller steken op 58 en dat was destijds ook al meer dan ooit tevoren. Vier jaar geleden, weet Ciska Klooster (34), die samen met haar man Cor Burggraaf (41) de spil is van het spel, paste het bonte gezelschap niet meer in de grote zaal van dorpshuis De Milandhof en werd uitgeweken naar de aangrenzende sporthal. En die begint nu ook al aardig vol te raken.
Sfeer
Het geheim van het Verenigingenspel? Het is ook voor Ciska Klooster, uit Woerden afkomstig, gissen. De geldprijzen die de Culturele Stichting Zegveld (CSZ) aan het einde van de avond voor de winnaars klaar heeft liggen, zullen geen doorslaggevende rol spelen, vermoedt ze. Dat zijn aardige opstekertjes voor de clubkas, maar veel meer ook niet. Het moet iets met de sfeer te maken hebben. En met de zeer hoge organisatiegraad van de Zegvelders, als het om verenigingen gaat. Het dorp telt niet alleen veel clubs, menig Zegvelder is bovendien lid van meer dan één vereniging. Dat kan met een spel zoals dat vanavond wordt gespeeld overigens wel problemen opleveren. Zo hadden de vrijwilligers die iedere maand het dorpsblad De Berichtgever uitbrengen, graag mee willen doen. Lukte niet; iedereen was al ingedeeld bij andere teams. Meer dan driehonderd mensen uitnodigen voor een quiz is één ding, het bedenken van de 21.000 vragen die nodig zijn om de deelnemers een avond van de straat te houden weer een heel ander verhaal. Het geheim van Ciska Klooster en haar, overigens wél uit Zegveld afkomstige, echtgenoot Cor Burggraaf zit in een grote doos. Daarin verzamelt het echtpaar alles wat maar tot een vraag en een bijbehorend antwoord kan leiden. Krantenknipsels, tips van familieleden of collega Zegvelders, tijdschriften. Het verzamelen voor een volgende editie begint bij wijze van spreken al de dag na de quiz. ;,Je bent er constant mee bezig", zegt Ciska Klooster. In september puilt de doos meestal al uit en begint het inventariseren van het materiaal. Leden van de CSZ, de organisator van het Verenigingenspel, vullen vervolgens de ellenlange lijst verder aan. Vragen over het eigen dorp of de regio moeten er altijd bij zitten. Alle vragen en antwoorden worden opgeslagen in computerbestanden.
Stoppen
Het Verenigingenspel is een bedenksel van Arie Vink die dertien jaar de leiding had. Klooster en Burggraaf namen het tien jaar geleden van hem over, geassisteerd door een stuk of twintig vrijwilligers die vanavond de jury vormen, schriftelijke vragen uitdelen en weer ophalen en andere hand en spandiensten verlenen. Hoe lang ze het nog volhouden? Ciska Klooster: „De gedachte om er mee te stoppen komt regelmatig boven. Maar á1s je dat doet, moet zich wel een opvolger aandienen. Die heeft zich nog niet gemeld. Dus gaan we nog maar weer een jaartje door.

Van een onzer verslaggevers
Aquarium vol vissen voor 'in naturavraag' dorpsquiz

Niet alle vragen tijdens het Verenigingenspel in Zegveld staan op papier. Ieder jaar proberen de samenstellers van de dorpsquiz ook een vraag `in natura' aan de deelnemers voor te leggen. Zo reed er al eens een bak met planten tussen de tafeltjes in de sporthal door. Aan de teams de opdracht de namen van de verschillende soorten door te geven. Nog weer eerder, haalden de quizmasters een compleet aquarium vol vissen naar de zaal.

Bron: Utrechts Nieuwsblad 24-01-2004

fotoUN

Cor Burggraaf en Ciska Klooster: dozen vol vragen voor het Verenigingenspel. (Foto Marnix Schmidt)