DE WINNAAR VAN HET VERENIGINGENSPEL 2009

Kalsbeek nipte winnaar

fotoWC

Soorten brood herkennen tijdens het Verenigingenspel Foto: Ulco Wesselink

Zegveld - Aan de antwoorden op de vragen bleek zaterdagavond dat het bij het Verenigingenspel vooral gaat om het spel en de gezelligheid en niet om de knikkers. De bijna vierhonderd afgevaardigden van 66 verenigingen uit Woerden en Zegveld kregen, in de Milandhal, 350 gevarieerde vragen voorgeschoteld.
Zoals logo's van pretparken, het benoemen van dropjes, schapenrassen, Woerdense gebouwen, noten, postcodes, exotische vruchten en de Rode Draad, waarbij de deelnemers vragen uit de Woerdense Courant moesten opzoeken. Vragen als "hoe vaak komt het woord Zegveld' in de krant voor Winnaar werd het team van Kalsbeek College met 259,5 punten en met maar anderhalve punt verschil eindigde de winnaar van vorig jaar, de kook- en beleggingsclub 'Vrolijke Borrelnootjes' op de tweede plaats. Derde werd de Lions-club.
Volgens organisator Ciska Klooster van de Culturele Stichting Zegveld is de lol terug te zien in de antwoorden. "Op de vraag over de juiste betekenis van de SMS taal betekende volgens een team 'kzzzz' niet 'ik ga slapen' maar 'ik ga koffie zetten'. De naam van de vrouw van de Franse president Sarcozy is gewoon 'mevrouw Sarcozy'. Iemand uit Jemen heet 'Jeempie' Wij komen grappige en vindingrijke antwoorden tegen" vertelt Ciska. "Nieuw dit jaar was de inzet van een joker bij een moeilijke vraag. Bij het herkennen van tien broden en de elektronicavraag werd de joker het meest ingezet. Het team van de speeltuinvereniging herkende als enige alle broden en dat kwam doordat een van de deelnemers bij een bakker werkt. En zo scoorden de postbodes weer goed bij de postcodevraag"
"Volgend jaar organiseren we het Verenigingenspel voor de dertigste keer en gaan we iets extra's bedenken. Niet alleen de reacties van de deelnemers zijn enthousiast, maar ook krijgen wij alle medewerking van ondernemers. Zo heeft de Woerdense bakker Versluis voor het brood gezorgd en sponsorde Piet Bremmer van de Zegveldse supermarkt de
dropjes en de Milandhof de exotische vruchten. Van Huisarts Quaak uit Zegveld mochten we de barcodescanner lenen zodat na het nakijken van de ruim 23 duizend vragen de punten voor de goede antwoorden snel ingevoerd konden worden en er na ruim een uur de uitslag bekend was" aldus Ciska
De uitslag van het verenigingenspel staat op: www.csz.zegveld.net

Bron: Woerdense Courant d.d. 29 januari 2009

Zegveld wikt en weegt bij het 29e Verenigingenspel

FotoWN

Bruin brood, maar welke soort?' hield de deelnemers aan deze tafel in de greep. Foto: Alex de Kuijper

ZEGVELD - De Culturele Stichting Zegveld maakte het de enkele honderden deelnemers tijdens het Verenigingenspel in de Milandhof bij de 29e editie misschien nog wel weer net iets lastiger dan voorgaande jaren het geval was. Vragenbedenker Ciska Klooster van CSZ liet de deelnemers peentjes zweten. In diverse media kon men antwoorden zoeken, maar in een groot aantal gevallen kon men ook de eigen school- of vakkennis weer oprakelen. Het winnende team, het Kalsbeek College, kreeg naast de spreekwoordelijke eer ook de eeuwige roem toebedeeld.

Bron: Woerdens Nieuwsblad d.d. 29 januari 2009

fotoAD

Foto: Marnix Schmidt

Afvaardiging Kalsbeek College wint 29ste editie

ZEGVELD - Een jaar lang mogen de zes vertegenwoordigers van het Kalsbeek College zich de glorieuze winnaars noemen van het Verenigingenspel in Zegveld. Zij hebben de meeste vragen goed beantwoord en vergaarden uiteindelijk anderhalve punt meer dan de kook- en beleggingsclub de Vrolijke Borrelnootjes. Aan het Verenigingenspel in de
Zegveldse Milandhof hebben 66 verenigingen uit de regio meegedaan. Dat zijn voetbalclubs, politieke partijen, personeelsverenigingen, scholen of buurtverenigingen. „Ondanks de griepgolf waren alle verenigingen compleet," zegt Ciska Klooster van de organisatie.
Grote moeite hadden de verenigingen met de 'broodvraag'. Van een groot aantal soorten broden moesten de deelnemers de naam noemen. Slechts één team had deze opgave goed. Groot genot vond men het proeven en raden van de drop-soorten. Gezien het klaarblijkelijk hoge percentage 'droppologen' werden daar maar weinig fouten in gemaakt.
De Culturele Stichting Zegveld maakt zich al op voor het volgend jaar. Dan bestaat het spel 30 jaar.

Bron: AD Groene Hart d.d. 26 januari 2009

overzicht1

zaal2

zaal1

Verenigingenspel Zegveld

Zegveld - De Culturele Stichting Zegveld organiseert op zaterdag 24 januari voor de 29e keer het Verenigingenspel in de Milandhof. Vorig jaar namen 66 teams deel en dat betekende dat ruim 400 deelnemers van diverse verenigingen uit Zegveld en Woerden 360 denk- en doevragen moesten oplossen. Ciska Klooster van CSZ heeft wederom gevarieerde vragen samengesteld. Een jury kijkt meteen de bijna 25 duizend antwoorden na, zodat de winnaar nog dezelfde avond bekend wordt. De kook- en belegclub 'De Borrelnootjes' stootte vorig j aar de Lionsclub van de troon die twee achtereenvolgende jaren het spel won. Opgeven kan tot en met 10 januari bij Ciska Klooster, tel 691122 en Jolanda van Tol 691650.

Bron: Woerdense Courant 2 januari 2009