DE WINNAAR VAN HET VERENIGINGENSPEL 2005

Kalsbeek College met 234 punten.

winnaar01

winnaar02

winnaar03

Proficiat!

HET CSZ VERENIGINGENSPEL 2005

algemeen

Zegvelds Verenigingenspel gaat met zijn tijd mee

Door Jolanda van Luinen

ZEGVELD – Op zaterdag 29 januari werd voor de 24e keer in de Milandhof het Verenigingenspel gehouden. 63 teams van gemiddeld vijf spelers, afkomstig van verenigingen, scholen, politieke partijen en andere instellingen uit de gemeente Woerden, streden er om de wisselbeker en de eeuwige roem. Vorig jaar werden deze gewonnen door het Kalsbeek College, locatie Singel, die dit jaar zijn titel verdedigde.

De voorzitter van de organiserende Culturele Stichting Zegveld (C.S.Z.) vertelt die avond dat men een heel jaar bezig is geweest met het bedenken en uitwerken van de vragen, in totaal 321 stuks. Er zijn namelijk 32 onderdelen met elk tien vragen plus de zogenaamde ‘rode draad vraag’. Hierbij heeft de C.S.Z. het zichzelf makkelijker gemaakt – en de deelnemers moeilijker – door tegen de traditie in geen vragen te stellen over onderwerpen uit een regionale krant, maar door elk team een zogenaamde Japanse puzzel te laten oplossen. Uiteindelijk zou blijken dat maar 18 van de 63 teams de oplossing goed hadden. Helaas voor hen werden daar geen bonuspunten voor gegeven.

Dat de C.S.Z. met zijn tijd meegaat, mag blijken uit het feit dat speciaal voor de verwerking van de 20.544 antwoorden een barcodereader is aangeschaft. Een tweede exemplaar kon geleend worden van de plaatselijke huisarts, dokter Quaak. Doordat de antwoordformulieren voorzien zijn van geprinte codes, is de kans op invoerfouten minimaal; wat natuurlijk belangrijk is bij een regionale quiz die voor veel mensen een vast punt in de agenda is geworden. Zij komen graag rond deze tijd van het jaar naar de Milandhof voor een avondje racen tegen de klok, want over elke vraag mag maar vier minuten gedaan worden. Zoals gebruikelijk blinken deze weer uit in originaliteit en lastigheid en eisen ze een goede parate kennis of anders veel geluk bij het gokken. Zo wordt er op een gegeven moment een muffinblik overhandigd met in de vormpjes tien verschillende soorten kaas van Pim – vanavond zonder olijven – die geproefd en benoemd moeten worden. Hiervoor worden er over de avond verspreid 630 stukjes kaas geserveerd, want elk team heeft zijn eigen snackmoment. Ook de jury – elf personen achter een lange tafel – en de zaalmedewerkers zouden later nog een portie krijgen. Voor veel mensen is de vraag over afstanden binnen Nederland een moeilijke: van tien plaatsen staat vermeld wat hun afstand is tot drie andere. Hoewel de antwoordmogelijkheden bekend zijn, valt deze opgave nog niet mee. En wat te denken van het benoemen van tien jubilea: is een 2-jarig jubileum nu van katoen of leer? Toch zijn er ook een paar vragen die ruim binnen de vier minuten kunnen worden beantwoord, zoals het benoemen van tien legendarische muzikale duo’s. Of – voor de echte voetballiefhebber – het herkennen van shirts uit de eredivisie. Minder enthousiast wordt er gereageerd op een vraag over tien terroristische organisaties; het benoemen van ‘vergeten’ groentes zorgt daarentegen voor veel hilariteit. Zo blijkt de bruine, rimpelige cassave een bepaalde associatie op te roepen. En laat nou net daarna een vraag komen over het benoemen van hondenrassen.

Mede dankzij de nieuwe barcodereader kan een half uur eerder dan anders de uitslag bekend worden gemaakt. De spanning stijgt als de ranglijst van onder naar boven wordt voorgelezen. Voor de drie beste teams en elke tiende plaats is er namelijk een geldbedrag beschikbaar. Uiteindelijk blijkt de derde plaats voor atletiekvereniging Clytoneus te zijn (223 punten) en de tweede voor de Zegveldse bibliotheek De Omslag (233 punten). Het Kalsbeek College, locatie Singel, had slechts één punt meer en mag zich met 234 punten voor het tweede achtereenvolgende jaar de winnaar van het Verenigingenspel noemen.

Kalsbeek weer niet te kloppen.

Het team van het Kalsbeek College heeft afgelopen zaterdag in de Milandhof voor het tweede achtereenvolgende jaar het Verenigingenspel gewonnen. Met 1 punt minder, 233, eindigde de Zegveldse bibliotheek op de tweede plaats. Met 223 punten haalde nieuwkomer Clytoneus- Trimmers de derde plaats. In totaal waren er 330 punten te behalen.
Net als vorig jaar meldden zich weer 63 teams aan voor de 24e editie van het Verenigingenspel.
In totaal moesten 32 opgaven, met elk 10 vragen, en het rode draad spel opgelost worden. Daarvoor kregen de deelnemers 4 minuten de tijd. Dat betekende weer ruim 2 uur zwoegen op allerlei denk- en doe vragen. Gezien de grappige antwoorden die soms werden gegeven, moeten de deelnemers het wel naar hun zin hebben gehad. De vraag naar de namen van 10 eetbare paddestoelen bleek moeilijk. De gekste antwoorden werden ingevuld, zoals; aangebrande paddo’s of te vroeg geplukte paddo’s en koraalzwam. Muziekvereniging KNA wist ze bijna allemaal te noemen. De vraag over bomen en vruchten bleek ook moeilijk, behalve natuurlijk voor de Volkstuindervereniging en ook de basisschool De Waldhoorn scoorde hier goed. Bij de geschiedenisvraag over gebouwen in Woerden meende een team dat bouwonderneming Bolton het kasteel van Woerden heeft gebouwd.
De jury moest 20544 vragen nakijken. Volgens Ciska Klooster van de Culturele Stichting Zegveld is alles soepel verlopen. “Dit jaar hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van een scanner. Dat maakte het invoeren van de score een stuk gemakkelijker. Van onze Zegveldse huisarts Quaak mochten we een tweede scanner gebruiken en daardoor was er een snelle uitslag” aldus Ciska Klooster “ Het is leuk dat zelfs Woerdense bedrijven spontaan medewerking verlenen. Zo zorgde Pim Kaas en Olijven voor 10 verschillende soorten kaas en van Kortekaas mochten we 10 keukeninstrumenten lenen en Bakker Sport zorgde voor 10 verschillende soorten ballen.