bibianmentel15 november 2018 was de 14e editie van "De Slag om Woerden".  Er hebben zich maar liefst 33 teams aangemeld!

Slag om Woerden: ruim 16.000 euro voor Mentelity Foundation

Voor de 14e keer organiseerde Lions Club Woerden Castellum Laurum het Bedrijvenspel 'De Slag om Woerden'. Op 15 november streden teams van 5 deelnemers fanatiek tegen elkaar om de slimste te zijn.

WOERDEN - Zoals altijd stond de avond in het teken van veel gezelligheid en de spanning van het bedrijvenspel. De teams beantwoordden 20 vragen op uiteenlopende gebieden, onder meer Nederlandse films, techniek, druivenrassen, de olympische winterspelen en natuurlijk over Woerden. Zoals
"Verdient de burgemeester van Woerden meer of minder dan 9.000 euro per maand".
Mentelity Foundation

Maar liefst 33 teams droegen (financieel) bij aan het goede doel van de avond: de Mentelity Foundation. Deze stichting is opgericht door Bibian Mentel, die op 21-jarige leeftijd startte met snowboarden. Bibian
nam alle deelnemers en Lions in vogelvlucht mee in haar levensverhaal dat veel pieken, maar ook diepe dalen kent. Zij kreeg sinds het jaar 2000 tien keer de diagnose kanker. Maar ondanks de ziekte gaf ze niet op. Op de paralympische spelen behaalde ze maar liefst drie gouden medailles met snowboarden, waarvan twee in maart dit jaar in Pyeongchang. Aan de hand van indrukwekkende beelden hield ze alle aanwezigen muisstil, in volle bewondering voor haar enorme doorzettingsvermogen en veerkracht. Dit brengt ze nu met haar man Edwin en collega's via de Mentelity Foundation over op kinderen en jeugdvolwassenen met een lichamelijke beperking. Doel is hen volop aan het sporten te krijgen.
Na het boeiende verhaal was het tijd de opbrengst bekend te maken. John van der Meer had de eer om een cheque van niet minder dan 16.200 euro aan Bibian Mentel te overhandigen. Het bedrag dat met
de Slag om Woerden voor dit prachtige doel is opgehaald werd met 50% verhoogd door de NSGK (Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind). Maartje Terwind van deze stichting was trots om dit te mogen doen.
EN DE WINNAAR IS...
Na de overhandiging van de cheque was het tijd voor de uitslag van deze 14e editie van de Slag om Woerden. De spanning werd opgevoerd door eerst de onderste helft op te noemen en daarna de bovenste. Grote winnaar was - net als 2 jaar geleden - de Gemeente Woerden. Sterke tweede was het team van Hummel en Hummel. En het Kalsbeek College een trotse nummer 3.

Bron: Woerdense Courant 21 november 2018

Spellenstrijd met gouden randje

De Slag om Woerden is er één met een gouden randje. Lionnsclub Castellum Laurum kon paralympisch snowboardkampioene Bibian Mentel een cheque van16.200 euro overhandigen voor haar foundation.

De sfeer is gemoedelijk in de aula van het Kalsbeek College. Gasterij De Milandhof uit Zegveld verzorgt een uitgebreid diner en de Woerdense Lions zorgen dat de glazen gevuld blijven. De 165 deelnemers die aan de spellenstrijd De Slag om Woerden deelnemen, kunnen dat niet op een lege maag. Na het diner barst de strijd tussen de 33 teams los. Bedrijven, scholen en serviceclubs storten zich in groepjes van vijf knappe koppen op de meest uiteenlopende vragen. „We hebben weer ons best gedaan om de competitie spannend te maken met een gevarieerd en verrassend palet aan vragen", vertelt John van der Meer van de Lions. Clubgenoot Edith de la Fuente: „Vragen over Woerden, ondernemen, cultuur en sport komen aan bod, evenals algemene kennis over bijvoorbeeld druivenrassen, sprookjes en Nederlandse films. Maar ook vreemde valuta, boomsoorten, NOS-journaal presentatoren en fractievoorzitters van de Tweede Kamer passeren de revue." Een chocolade-proeverij waarbij de verschillende repen 'blind' worden geproefd, blijkt een hersenkraker. Verhitte gezichten, discussies en tijdnood domineren de tafels. Een welkom maar lastig tussendoortje voor bonuspunten, is het skistok-hangen op het podium.
Theo Oussoren, calculator bij Bebouw Midreth, en Susan van der Burg, docent bij Futura College, schieten in de lach. Beiden weten het in drie pogingen niet langer dan vier seconden vol te houden aan de gladde skistokken, net als de overige deelnemers.
Wanneer alle vragen zijn beantwoord, kan de jury gaan tellen en is het podium voor Bibian Mentel. De topsporter neemt de toehoorders mee in haar levensverhaal met veel pieken en dalen. Sinds 2000 kreeg zij tien keer de diagnose kanker. Haar enorm doorzettingsvermogen en veerkracht werden alom bewonderd in een muisstille zaal. Een indrukwekkende presentatie waarin zij benadrukt te kijken naar mogelijkheden in plaats van naar beperkingen. Haar stichting Mentelity Foundation zet zich in voor kinderen en jongvolwassenen met een lichamelijke beperking. Het bij De Slag om Woerden opgehaalde bedrag werd met vijftig pro-cent verhoogd door de NSGK (Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind) waardoor Mentel, zichtbaar ontroerd, ruim 16.000 euro overhandigd kreeg.
Na dit hoogtepunt was het woord aan de jury om de uitslag van de 14de 'Slag' bekend te maken. De gemeente Woerden bleek, net als in 2016, de slimste deelnemer. Het team van Hummel & Hummel werd tweede, op de voet gevolgd door het Kalsbeek College.
SPORTEN
Kinderen en jong-volwassenen met een lichamelijke beperking worden ondersteund door de Mentelity Foundation. Met boardsporten kunnen ze ervaren dat ze veel meer kunnen dan ze denken. Toenemend zelfvertrouwen en oog voor mogelijkheden is het gevolg.

Bron: AD Groene Hart 20 november 2018